Uppstart av volontärverksamhet på Röda Korsets folkhögskola

En dröm blir verklighet under 2023
Publicerad: 05 jan 2024

Uppstart av volontärverksamhet på Röda Korsets folkhögskola

Under sommaren 2023 fick folkhögskolan möjlighet att starta upp en frivilligverksamhet, främst riktad till ukrainare nya i Sverige. Verksamheten finansierades av Erling Perssons stiftelse. Skolan uppskattar verkligen satsningen som fyllt ett viktigt behov.

En dröm går i uppfyllelse

Tack vare stipendiet ovan kunde Röda Korsets folkhögskola göra verklighet av en tanke som länge grott hos skolledningen, nämligen att lyfta frivillgarbete som en del av skolans profil. Det innebär att kursdeltagare får en naturlig väg in i volontärt arbete, samtidigt som skolan fyller en social funktion i närområdet.

Röda Korsets folkhögskolans lokaler lämpar sig för många olika typer av aktiviteter och under sommaren och hösten 2023 har en palett av verksamheter kunnat erbjudas av skolans "Volontärgrupp". Se program nedan.

Program höstterminen 2023

Vägledning

Individuell vägledning för dig som är ny i Sverige.

Läseklubb

Bokcirkel på lätt svenska. Vi läser ”Flicka försvunnen” av Sara Lövestam. Samtal och grammatikövnigar med lärare.

Svenska för nybörjare

Språkkurs för dig som är nybörjare i svenska.
Två lektioner i veckan med lärare.

Grammatiklektioner

Grammatiklektion där vi övar på olika former av substantiv, adjektiv och verb och hur de används.

Läxhjälp/Matematik

Ta med dina matteläxor eller ditt matematikarbete och få hjälp av vår pedagogiska mattelärare Anna. Ingen föranmälan krävs!

Skapande måleri

Du som älskar att skapa och måla och samtidigt vill träffa nya människor.

Språkcafé

Träffa nya vänner och träna på svenska språket.

Skapande verkstad textil

Gemensamt textilt skapande i vårt nya skapanderum.

Vissa av dessa aktiviteter kommer även att erbjudas under vårterminen 2024, till exempel Svenska för nybörjare och Läseklubben.