Volontärgruppen anordnar fritidsgård för seniorer

Under våren kommer pensionärer boende i Skärholmen med omnejd att kunna delta i aktiviteter anordnade av deltagare på Röda Korsets folkhögskola.
Publicerad: 06 feb 2024

Alla pensionärer boende i Skärholmen med omnejd är välkomna att delta i aktiviteter anordnade av deltagare på Röda Korsets folkhögskola. Verksamheten är ett samarbete med Stockholms stad som lånar ut fritidsgårdens lokaler. Förra veckan klippte rektorn bandet vid invigningen som blev en succé för såväl besökare som anordnare.

Ett led i folkhögskolans målsättning att introducera begreppet frivillighet hos kursdeltagarna har varit att starta upp så kallade Volontärgrupper på skolan. Förhoppningen är att det, förutom att skapa meningsfullhet för alla som deltar, kommer att leda till att några fortsätter att arbeta inom volontärverksamhet utanför skolan, till exempel inom Röda Korset.

Först ut att bjuda in till seniorverksamheten är två allmänna kurser, Aktiv i Sverige som är en grundkurs och Vi i världen som är en gymnasiekurs. Engagemanget har varit fantastiskt och det har planerats och bakats inför öppningen. Upplägget är att volontärerna möter besökarna i röda västar utanför entrén för att sedan lotsa upp dem till lokalen, där de hälsas välkomna av ytterligare några volontärer som visar dem runt och ser till att de kommer in i gemenskapen.

Verksamheten kommer att pågå varje onsdag och torsdag under vårterminen. Aktiviteter som planeras är bland annat dans, brädspel, lättgympa, korsord, handarbete, biljard och språkcafé. När det blir varmare ute föreslog någon att man kan ta med fikat ut i parken. Kaffe och hembakat fikabröd serveras så klart på träffarna.

Ett tjugotal besökare hittade till fritidsgården förra veckan och flera ville komma tillbaka. Så här sa en kvinna i den chattgrupp som redan startats: ”Jag var helt överväldigad och fick alla (nästan) mina fördomar spräckta! Så trevligt ordnat. Vilken glädje och hjärtlighet!! Själv älskade jag dansen vi fick tillfälle att prova på. Jättefint bemötande och ser såklart fram emot nästa onsdag!!”

Tider och kontakt:

Onsdagar 12.30-14.45