CSN när du läser på folkhögskola

Du har rätt att söka studiemedel från CSN när du läser på folkhögskola
Publicerad: 21 sep 2021

Alla våra kurser är studiemedelsberättigande. Är du över 20 år har du rätt att söka studielån. Under 20 år får du CSN-bidrag på samma villkor som när du går på gymnasiet

Du ansöker till CSN genom att logga in med mobilt BankID eller personlig kod på CSNs hemsida (öppnas i nytt fönster). Vid kursstart lämnar du  själv studieförsäkran, via CSN’s app eller Mina sidor på CSN.se.

Folkhögskolans expedition skickar studieintyg till CSN när du börjat kursen och meddelar därmed CSN att pengarna kan börja betalas ut.
Utbetalningarna från CSN görs via Swedbank. Har du bankkonto i en annan bank behöver du anmäla ditt konto till Swedbank innan första utbetalningen. Det gör du enkelt genom att gå in på Swedbanks hemsida (öppnas i nytt fönster).

Studiemedel från CSN består av bidrag och lån. Hur mycket pengar du får beror på olika saker. Du får tex extra bidrag om du har barn. Du kan läsa mer om bidrag och lån på CSNs hemsida (öppnas i nytt fönster)

Studentrabatter

När du studerar på folkhögskola har du tillgång till olika studentrabatter. Bland annat får du billigare biljetter på SL och SJ. Du får tillgång till rabatterna genom att ladda ner Mecenatkortet (öppnas i nytt fönster).