Ny lärarduo på dokumentärfilmskursen

Får vi lov att presentera Mamdooh Afdile och Magnus Tingman nya lärare på Dokumentär i världen
Publicerad: 22 sep 2023

Efter att ha tackat av filmläraren Birger Nilsson för lång och trogen tjänst hälsar vi nu Mamdooh Afdile och Magnus Tingman välkomna som lärare på kursen Dokumentär i världen på Röda Korsets folkhögskola.

Huvudansvarig för kursen är Mamdooh Afdile som är filmare och forskare inom filmpsykologi och universitetslektor i film och media vid Stockholms konstnärliga högskola.

"Jag älskar att göra filmer och experimentera med nya sätt att berätta historier. Innan jag flyttade till Sverige arbetade jag i Israel, Norge och Finland med filmskapande och forskning. Att undervisa i film och hjälpa andra i deras kreativa process är min glädje. Det är ett stort nöje att vara kursansvarig för kursen Dokumentär i världen" säger Mamdooh.

Nu har det gått en dryg månad in på höstterminen, och Mamdooh berättar vidare. "Att arbeta på Röda Korsets folkhögskola är ett mycket givande arbete. Jag får hjälpa högmotiverade deltagare att förverkliga sin dröm att lära sig göra dokumentärfilm och hur filmen kan användas som verktyg för social och samhällelig förändring."

Vid sin sida har Mamdooh filmläraren Magnus Tingman med lång erfarenhet som fotograf inom dokumentär TV-produktion och samhällsjournalistik på SVT. Tillsammans undervisar och handleder de deltagarna på Dokumentär i världen, på ett sätt som får en att tro att de inte gjort annat.

"Jag har själv gått på folkhögskola, och därför brinner jag för den här utbildningsformen" säger Magnus.

"Kursen Dokumentär i världen erbjuder verkligen många nycklar till deltagarna, att lära sig och sätta sig in i det dokumentära berättandet. Jag är stolt över att jobba för Röda Korset, och på Röda Korsets folkhögskola i Skärholmen!"