Docu-this! Kortfilmsfestival i Skärholmen 21 december

På torsdag mellan kl 15-20 kommer det att visas kortfilmer på löpande band i FOLK i Skärholmens lokaler. Fri entré. Missa inte Docu-this!
Publicerad: 19 dec 2023

Frossa i kortdokumentärer

Docu-this! är en kortfilmsfestival som arrangeras av FOLK i Skärholmen tillsammans med lärare och deltagare på kursen Dokumentär i världen på Röda Korsets folkhögskola. Under dagen kommer 13 kortfilmer som alla är producerade de senaste 100 dagarna rulla mellan kl 15-20. Filmerna är en del  av ett experimentellt konstutbildningsprojekt för intuitivt filmskapande som drivs av lärarna och filmskaparna Mamdooh Afdile och Magnus Tingman.

Olika filmstilar blandas

Alla filmer är mellan 4-6 minuter långa och inspirerade av verkliga människor, platser och händelser. Vi kommer att få se olika genrer som till exempel porträtt, social kritik, hybrid och poetisk film.

Träffa filmskaparna

Kl. 17 finns möjlighet att få träffa filmskaparna och ställa frågor. De finns även på plats under hela festivalen för att svara på frågor och dela med sig av sin process. De kan också berätta om hur det är att plugga dokumentärfilm på folkhögskola!

Fri entré & adress

Festivalen som är gratis går av stapeln nu på torsdag i föreningen FOLKs lokaler i Skärholmen (röd linje mot Norsborg).

Adress: Bodholmsgången 15 (framför Skärholmens sim- och idrottshall)

Programmet genomförs med stöd av Svenska Filminstitutet, Folkets Bio och Skärholmens stadsdelsnämnd i samarbete med ABF Stockholm.

Är du intresserad av att gå en dokumentärfilmskurs?

Här kan du läsa mer om de kurser vi har på Röda Korsets folkhögskola. Ansökan till nästa läsår öppnar den 20 januari!