Toppresultat för Röda Korsets folkhögskola!

Röda Korsets folkhögskola ligger i topp när det gäller resultatet från "Folkhögskoleenkäten". En utvärdering som Sveriges folkhögskolor gör varje år.
Publicerad: 01 dec 2022

Fina resultat från folkhögskoleenkäten

I folkhögskoleenkäten som har genomförts för andra året i rad får deltagarna på alla folkhögskolor i Sverige erbjudande om att svara på frågor om hur de uplever sina studier på folkhögskolan. Man tittar bland annat på upplevelse utifrån vilka motiv man har för att läsa på folkhögskola, vilken effekt man anser att studierna har, betydelsen av folkhögskolans utmärkande arbetsstätt och vad man tar med sig efter avslutad kurs.

106 folkhögskolor svarade på enkäten som till exempel kan utgöra ett diskussionsmaterial och även skapa förståelse för folkhögskolan som utbilodningsform.

Vad svarade våra deltagare?

På bilden ser ni några av skolans deltagare som berättar om sina studier på Röda Korsets folkhögskola. Tack för att ni lyfter så viktiga frågor och för att ni delar med er.

Framför allt när det gäller särskild kurs utmärkte sig vår skola med höga skattningar. Här är några exempel på frågor och svar (siffran inom parentes är svaret för landet i övrigt):

Genom min tid på folkhögskola har jag...

...fått inspiration till att studera vidare på universitet/högskola/yrkeshögskola: 67% (42%)

...fått större kunskaper om hur samhället fungerar: 75% (40%)

...blivit mer intresserad av att arbeta för förändringar i samhället: 88%  (49%)

...inspirerats till att vilja påverka saker i samhället: 83% (51%)

...inspirerats till att fortsätta jobba med min personliga utveckling: 96% 78%)

...ökat min lust till lärande: 83% (69%)

Jag läser på folkhögskola för att jag ville hitta min motivation till att studera: 63% (fantastiskt med tanke på målgruppen) (35%)

Vi är så stolta, över vårt arbete och över våra fantastiska deltagare, och kommer att fortsätta att göra vårt bästa för att få lika fina resultat nästa år!

Resultatrapporten i sin helhet.