Mer svenska efter SFI

Vill du lära dig mer svenska för att kunna söka jobb eller studera vidare? Läs kursen "Aktiv i Sverige" på Röda Korsets folkhögskola i Skärholmen.

Bli bättre på svenska på allmän kurs grundnivå

På grundkursen Aktiv i Sverige läser du svenska, samhällskunskap, matematik och grundläggande datakunskap.

Vi gör studiebesök på olika platser i Stockholmsområdet för att lära känna det svenska samhället. På kursen får du också användbar information om arbetslivet.

Du studerar i en liten grupp. Det gör att vi har en trygg miljö. Du lär dig mycket i samtalet med dina kurskamrater och lärare. Ibland arbetar vi med teman tillsammans med andra kurser på skolan.

Du läser kursen i ett eller två år beroende på hur mycket du har läst tidigare.

Mål med kursen

Efter avslutad kurs förväntas du som deltagare:

• kunna uttrycka dig på svenska i tal och skrift för att kunna klara olika situationer i vardagen, till exempel på en arbetsplats eller läkarbesök
  • kunna läsa och förstå texter av olika slag
  • ha mod att påverka din egen situation och stå på egna ben
  • ha de grundläggande kunskaper som krävs för att kunna söka arbete eller studera vidare på gymnasienivå
  • känna till Sveriges styrelseskick och valsystem, rättsväsende samt vilka rättigheter och skyldigheter du har som medborgare

Röda Korsets folkhögskola vill ge ett brett perspektiv på samhället och arbetsmarknaden. Genom kursen kommer du att kunna hitta sätt att engagera dig i samhällsfrågor. Skolan arbetar för att stärka dig som deltagare i att våga hävda din personlighet och uppskatta dina tidigare erfarenheter.

PRAKTISK INFORMATION

• Kurstid
    Heltidsstudier, måndag - fredag.
    Hösttermin: 26 augusti - 20 december 2024
    Vårtermin: 8 januari - 4 juni 2025
    Höstlov v.44, Sportlov v.9, Påsklov v.16
  • Kostnader
    Kursen är kostnadsfri.
    Du kan ansöka om studiemedel på 75% hos CSN.
    Du betalar en serviceavgift på 1000 kr i början av varje termin. Avgiften täcker försäkring, licenser och visst material. Kostnader för kurslitteratur och eventuella resor tillkommer. Information om hur du betalar serviceavgiften hittar du på sidan "för deltagare".
  • Ansökan
    Ansökan öppnar 20 januari 2024. Sista ansökningsdag är 15 april.
Kursansvarig lärare

Olivia Obambo

Hör av dig till mig om du har frågor om kursen

Deltagare berättar

Hör vad några av förra årets deltagare säger om kursen

Andra kurser som kan passa dig?

Är du redan klar med grundskolan? Då kanske en allmän kurs på gymnasienivå är intressant för dig? Hör av dig om du är osäker på vilken kurs du vill söka. Vi hjälper gärna till!

Fokus framtid
Jobb och studier

Hitta ditt framtida jobb eller utbildning! Den här kursen ger dig svenska grund, studie- och yrkesvägledning och kontakter med olika företag och ...

Fokus framtid
Grupparbete på Röda Korsets folkhögskola
Vi i Samhället
För dig som redan är klar med grundskolan

Börja gymnasiet i lugn takt på vår allmänna kurs Vi i Samhället. Kursen vänder sig till dig som inte tidigare läst på gymnasienivå. Vi läser i lugn takt med färre ämnen och fokus på svenska för att lägga en bra grund för fortsatta gymnasiestudier.

Vi i Samhället

Vill du veta mer?

Här finns mer information för dig som vill plugga på folkhögskola